ENDURES BV lanceert samen met de Port4Innovation projectpartners Vector en Control Union een unieke corrosie voorspellingstool. De ontwikkelde webapplicatie is in staat om corrosiegedrag op schepen te voorspellen op basis van historische data en relevante operationele omstandigheden.
Corrosie heeft grote invloed op de technische levensduur en de operationele kosten van een schip en van staalconstructies in een zeewatermilieu.
Levensduurverlenging van verouderde staalconstructies zoals scheepsrompen vraagt om kennis over de wanddikte-afname als gevolg van corrosie. Corrosiebeheersing systemen zoals coatings en kathodische bescherming (passief of actief) zijn vaak niet voldoende om dit verouderingsproces tot stilstand te brengen.
De meeste modellen om de corrosiesnelheid en materiaalafname in de tijd te voorspellen zijn conservatief en houden geen rekening met de operationele omstandigheden en omgevingsfactoren. De invloed van deze omstandigheden en factoren is echter fors, waardoor voorspellingen van materiaalverlies op basis van de verouderde modellen niet erg betrouwbaar zijn.
Het model dat ENDURES samen met de partners Vector en Control Union heeft uitgewerkt en vertaald in een webapplicatie in het kader van het Port4Innovation project “Corrosie modellering” gaat verder dan standaard voorspelling. Het model houdt rekening met zowel het non-lineaire gedrag van het corrosieproces zelf, als met de operationele omstandigheden en omgevingsfactoren tijdens de gebruiksfase van een zeeschip.
Het model is gebaseerd op de zwakste schakel die de integriteit van een scheepsromp moet waarborgen in een agressief zeewatermilieu; de ballastwatertank. De ballastwatertank is over het algemeen het meest corrosiegevoelige deel in de scheepsromp, omdat het conserveringssysteem van een ballastwatertank moeilijk te onderhouden is. Dit is vanwege de slechte bereikbaarheid en positionering van de te conserveren delen, alsmede de ineffectiviteit van anodes in een lege ballastwatertank.
Op basis van literatuuronderzoek, ervaring en onderzoeksresultaten, hebben de projectpartners een model ontwikkeld dat de corrosiesnelheid en daarmee de materiaaldikte kan voorspellen op een toekomstig tijdstip. Bijzondere dank is daarbij verschuldigd aan WEAPP en aan Professor Rob Melchers van de University of Newcastle, Australia voor hun actieve bijdrage aan het verbeterde rekenmodel gedurende het project en aan de ontwikkeling van de applicatie.
Wij nodigen scheepseigenaren en reders uit om het model te gebruiken om daarmee de maatregelen die moeten leiden tot corrosiebeheersing nauwkeurig te plannen. De resultaten kunnen zodoende een bijdrage leveren aan de onderhouds- en inspectieplanning, zodat hiermee kostenbesparingen in onderhoud kunnen worden gerealiseerd.
Omdat het om een model gaat waarbij niet alle bekende factoren die van invloed zijn op corrosie zijn verwerkt, blijft het verstandig om regelmatig de wanddikte en de kwaliteit van conservering op basis van de Risk Based Inspectiestrategie te meten. De projectpartners Control Union, Vector Maintenance Management B.V. en ENDURES B.V. zijn vanuit ieders eigen specialisme gaarne bereid u hierbij van dienst te zijn op het gebied van corrosiebeheersing.